Mijn eerste week Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Atje Bergsma - WaarBenJij.nu Mijn eerste week Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Atje Bergsma - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week Stage

Blijf op de hoogte en volg Atje

11 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste week is echt voorbij gevlogen. Maandag 3 maart ben ik begonnen op mijn stage bij DiaBetre in Paramaribo. Ik had inmiddels al wel een fiets, maar wist nog niet zo goed waar ik precies moest zijn, dus de avond van te voren maar even een taxi besteld voor 7.30 uur. Hij was precies op tijd, het is maar 5,5 km van mijn huis naar stage dus zou je zeggen ruim op tijd. Maar nee hoor, het is hier dus erg druk in de stad met veel verkeer. En alles rijdt hier op 1 weg, ze kennen hier geen fietspaden. Ik was gelukkig wel op tijd bij mijn stage. Ik mocht meteen wel plaats nemen in de zaal, daar zaten ook allemaal al mensen te wachten en ik had geen idee wat er ging gebeuren ze waren allemaal druk bezig. Mijn stagebegeleidster Wandy Soemodihardjo (manager en diëtist) kwam ook al snel binnen en die nam me mee naar kantoor, maar tijd voor uitleg was er niet. Er waren een aantal mensen die moesten beginnen met insuline spuiten en daar ging ze meteen mee aan de slag. Ik mocht natuurlijk mee kijken. Er was een meneer die erg bang was om zichzelf te prikken, Wandy heeft hem alles stap voor stap uitgelegd hoe het werkt met de Novopen en het inspuiten van Insuline. Daarna moest hij het zelf doen en Wandy begeleide die meneer erbij. Een hele belevenis zo op de vroege eerste ochtend. Na een aantal cliënten konden we dan officieel kennis maken. Ze stelde me officieel voor aan alle collega's en legde me uit wat ze hier doen bij DiaBetre. DiaBetre is een centrum voor mensen met diabetes. Ze geven elke dag 1 of 2 voorlichtingen aan mensen met diabetes. De voorlichting bestaat uit 3 onderdelen: 1. Wat is Insuline, hoe werkt het in het lichaam en hoe gebruik je de nieuwe Novopen. Tot nu toe spuiten de mensen nog met een verouderde spuit en naald en dat verdwijnt in de loop van de jaren en is dat dus niet meer verkrijgbaar. Ze leren in het centrum dus met het nieuwe systeem te werken ( in Nederland is dit ook al verouderd) . Het 2de deel van de voorlichting bestaat uit Beweging, hier wordt verteld waarom bewegen belangrijk is voor diabetespatiënten, er wordt een wandeltest met ze gedaan en oefeningen op een stoel die de mensen ook makkelijk thuis kunnen doen. Het 3e onderdeel van de voorlichting is het stukje Voeding. Dat bestaat vooral uit het onderdeel wat zijn Koolhydraten en wat doen ze in het lichaam en wat is belangrijk om te weten als diabetespatiënt. De voorlichting duurt zo'n 2,5 uur en is super leerzaam voor de mensen. De voorlichtingen worden nu gegeven door diabetesverpleegkundigen en het deel bewegen door mensen van de sportschool Boeroeswing. Het is de bedoeling dat ik het stukje ga doen over Voeding. Niet elke dag, maar ik focus me daar nu eerst wel op. Mijn eerste stage dag was zeer leerzaam en kwam dan ook helemaal enthousiast thuis.

De tweede dag ben ik op de fiets naar stage gegaan, het is zo'n 5,5 km en is prima te doen. Het is wel wennen in het verkeer, je moet echt goed opletten, je kan hier echt niet lekker fietsen met een muziekje. haha. Ook de weg heeft veel hobbels en gaten en de auto's rijden of super snel langs je, of je moet er zelf de hele tijd bij langs fietsen door de files. Maar tot nu toe gaat het goed. Mijn collega's hebben de gek er maar mee op het werk. Zij fietsen hier zelf niet, als je mensen ziet fietsen zijn het vaak stagiaires.

Ik heb het echt super naar mijn zin op stage en leer elke dag super veel nieuwe dingen. Naast de diabetes voorlichting doet Wandy ook individuele gesprekken. De meest voorkomende cliënten zijn mensen met Diabetes en overgewicht, mensen met diabetes en complicaties, of mensen met overgewicht, kinderen met overgewicht en mensen met chronische nierinsufficiëntie. Het is dus van alles wat.

Wandy vindt bewegen ook heel erg belangrijk en vindt het dus ook leuk dat ik sportlessen kan geven. Zo ga ik aankomende donderdag met 5 mannen die overgewicht hebben een beweegsessie doen. In principe werk ik van 8.00 tot 16.00 maar er is elke dag wel iets dat uitloopt, of wat anders gepland wordt, maar is niet erg, ik kom hier tenslotte om veel te leren op stage. De beweegsessie van donderdag is ook van 18.00- 19.00 uur. De mannen werken overdag en doen dit na hun werk.
Nou ja zo is er dus van alles waar ik me mee bezig kan houden in Suriname.

Gelukkig is er ook nog wat vrije tijd over om wat van de cultuur te leren. Zo zijn we afgelopen dinsdag begonnen met Salsa les. We krijgen 8 lessen en daarna moeten we, ik geloof 1,5 minuut, examen dansen om een certificaat te halen van de basiscursus. We hebben 2x per week les op dinsdag en donderdag van 20.00- 21.00 uur. Helemaal leuk dus.

Afgelopen weekend niet heel veel gedaan, lekker geskyped, mijn wasgoed gedaan, zaterdagmiddag naar een kinderzwembad om de hoek geweest om even lekker af te koelen, sportschool in de buurt gezocht en even langs geweest en op zondag naar Fort Zeelandia geweest en even langs de groente/fruit/en andere lekkernijen markt geweest aan de Tourtonnelaan waar ook mijn stage is. Heerlijk! Oh ja en niet te vergeten zaterdagavond met de hele groep uiteten geweest bij een Javaan bij Blauwgrond. Super goedkoop en lekker gegeten. Nog wel een beetje wennen aan alle specerijen en de vele pepers en sambal ( ik eet normaal gesproken heel saai..... haha) maar het was erg lekker.

Nou ik beleef hier dus alweer van alles en begin nu al aan de tweede week op mijn stage. De tijd gaat weer super snel. Maar ik vermaak me hier dus prima zoals jullie kunnen lezen. Maar dit was het dan wel weer even voor nu, zijn jullie weer op de hoogte van mijn avonturen!
Tot snel!

Dikke Tut en veel Liefs van mij, vanuit het verre Suriname :)

  • 14 Maart 2014 - 16:51

    Lourens:

    Hoi Atje, het begint op werken te lijken zo met die lange werkdagen. Ja, ja die stagiaires worden volop aan het werk gezet. Wat zal je straks soepel in de heupen zijn met al die salsalessen. Niks geen saai en stijf ballroommeisje, maar een stoere blonde latin-chick. Maar goed dat ik niet overgeleverd ben aan al die specerijen en pepers. Ik geloof niet dat ik het langer dan 14 dagen vol zou houden. volgens mij was ik dan 20 kilo afgevallen en zou het eerste zuchtje wind mij van de bovenwindse- naar de benedenwindse eilanden verplaatsen. Pas maar op met al dat vreemde eten.........
    Die mannen kunnen beter wat kilo' s kwijtraken dan jij. Je hebt de brandstof meer dan nodig denk ik zo. Maar goed life is beautifull dus enjoy it at the most.
    Het vette vakantiegevoel ligt al weer achter ons. De waan van de dag heeft het weer overgenomen van het super chille relaxen. Maar goed ook want zonder centjes geen vakantie.
    Ik ben weer bijgetankt in het ziekenhuis, dus ik kan er weer 8 weken tegenaan. Have fun en pas goed op jezelf.

    Dikke tût

  • 14 Maart 2014 - 17:22

    Atje:

    Hallo Omke Lourens,
    Ja heb het hier erg naar mijn zin, en de lange dagen vind ik niet erg, lekker veel leren hier in Suriname! Gister alweer de 4e salsa les gehad en kreeg complimentjes dat ik de Ladystyle erg goed uitvoer ;)
    Ik heb ook nog niet zoveel gegeten hier, als ik het alleen al ruik krijg ik al buikpijn, dus ik doe het rustig aan met de kruiden. Gelukkig kan ik in de supermarkt gewone producten halen en lekker worteltjes met aardappelen eten :)
    Heb gister de eerste beweegsessie gedaan met 4 mannen en 1 vrouw, was heel erg leuk om te doen. Ze vonden het erg zwaar maar heel leuk, dus hebben we voor volgende week alweer een nieuwe beweegsessie gepland!
    De tijd vliegt voorbij, en bij jullie dus ook zo te lezen. Super dat jullie een fijne vakantie hebben gehad met extreem mooi weer! toch?
    Goed om te lezen dat je er weer 8 weken tegenaan kan en goed blijven eten hé meneer Bergsma! Er mogen absoluut geen kilo's meer van af bij omke! Want dan komt deze strenge diëtiste wel even bij jullie langs als ze weer terug is in Nederland;)
    Vandaag wel een beetje een gekke dag, Heit zou vandaag Jarig zijn. Dus vanmiddag maar even een gebakje scoren. Dat kan ik niet voorbij laten gaan. ;) Nou tot horens!

    Liefs Atje






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Atje

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 886
Totaal aantal bezoekers 5435

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 24 Augustus 2014

Suriname

Landen bezocht: